Tegoroczną Nagrodę im. Jerzego Giedroycia otrzymała Joanna Krakowska za książkę „PRL. Przedstawienia”, pierwszą z pięciotomowej serii „Teatr publiczny. Przedstawienia 1765–2015” wydawanej wspólnie przez Państwowy Instytut Wydawniczy, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Instytut Sztuki PAN (po publikacji dwóch tomów PIW wycofał się ze współpracy).

Publikacja Joanny Krakowskiej to dziesięć bogato ilustrowanych esejów o sztuce teatru, środowisku teatralnym i inteligencji czterech powojennych dekad. Autorka nie tyle ujawnia nieznane nikomu fakty z historii teatru, ile raczej wybiera te nieoczywiste i zestawia je w nieoczekiwany sposób. Wychodząc od konkretnych przedstawień, odsłania całe konstelacje sensów, rozległe konteksty, sieci uwarunkowań, które oplatają teatr.

Nagroda im. Jerzego Giedroycia przyznawana jest od 2001 roku za badania nad dziedzictwem paryskiej „Kultury” lub za twórczą kontynuację przesłania Jerzego Giedroycia w dziedzinie nauki.

Wśród nominowanych w tym roku książek znalazły się najważniejsze pozycje polskiej humanistyki. Obok książki Joanny Krakowskiem do finału konkursu zakwalifikowane zostały: „Poruszona mapa. Wyobraźnia geograficzno-kulturowa polskiej literatury przełomu XX i XXI wieku” Przemysława Czaplińskiego, „Zatrute ziarno: proza antysemicka na łamach Roli (1883–1912)” Małgorzaty Domagalskiej; „Dom, którego nie było. Powroty ocalałych do powojennego miasta” Łukasza Krzyżanowskiego; „Najmniej jestem tam gdzie jestem... Listy Zofii z Vorzimmerów Breustedt z Warszawy i getta warszawskiego do córki Marysi w Szwajcarii (1939–1942)”, wstęp, opracowanie i komentarze E. Orman; „Europa Środkowa w tekstach i działaniach. Polskie i czeskie dyskusje” Weroniki Parfianowicz-Vertun oraz kolejna pozycja wydana przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego – „Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja teatru wielkiej wojny” Doroty Sajewskiej.

Promocje

Nowa Biblioteka Instytutu Teatralnego